Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών & Εκπαίδευση Ενηλίκων

Κωδικός μαθήματος
ΚΕΠ29
Μονάδες ECTS
8
Εξάμηνο
Εξάμηνο 7
Κατηγορία μαθήματος
Κατεύθυνση
Εκπαιδευτική Πολιτική
Διδάσκων/ουσα

Πολυχρόνης Σιφακάκης – Παναγιώτης Τσιωτάκης

Περιγραφή μαθήματος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές θα πρέπει να:

  • Έχουν αποκτήσει τις βασικές εισαγωγικές γνώσεις για το επιστημολογικό πλαίσιο της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Έχουν αποκτήσει τις βασικές εισαγωγικές γνώσεις για το περιεχόμενο και τις μορφές της
  • εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Έχουν την ικανότητα για την κριτική αντιμετώπιση θεμελιακών ζητημάτων που άπτονται της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Έχουν την ικανότητα σύνδεσης των ελληνικών πρακτικών και πολιτικών βασικής εκπαίδευσης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών με αντίστοιχες ευρωπαϊκές προοπτικές 

Μετά το πέρας των μαθημάτων, οι φοιτητές θα πρέπει να:

  • Έχουν τις βασικές εισαγωγικές γνώσεις για το γνωστικό αντικείμενο της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Έχουν την ικανότητα οριοθέτησης του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Έχουν την κριτική ικανότητα για την αντιμετώπιση θεμελιακών ζητημάτων που άπτονται της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Έχουν την ικανότητα χρήσης μεθόδων και τεχνικών της   εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Έχουν την ικανότητα υλοποίησης μικροδιδασκαλίας
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

-

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Με το μάθημα αυτό επιδιώκεται η εισαγωγή των φοιτητών στη θεωρία και πράξη καθώς και στη μεθοδολογία της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. Η θεματική του αναπτύσσεται γύρω από δυο βασικούς άξονες: την αρχική εκπαίδευση (pre-serviceteacherstraining) και την ενδοϋπηρεσιακή εκπαίδευση (in-serviceteacherstraining) των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πρακτική κατεύθυνση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών, στην εκπαίδευση εντός του σχολείου (schoolbased), στην εκπαίδευση ενηλίκων, στον αναστοχαζόμενο εκπαιδευτικό (reflectivepractitioner), στην έρευνα δράσης, στην ηγεσία, στην καινοτομία, στη συνεργασία και στον επαγγελματισμό των εκπαιδευτικών. Στο μάθημα γίνονται αναφορές στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε χώρες της ΕΕ με έμφαση στη Μεγάλη Βρετανία.

Στόχοι

  • Απόκτηση θεμελιωδών γνώσεων αναφορικά με το επιστημολογικό πλαίσιο της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Απόκτηση θεμελιωδών γνώσεων το περιεχόμενο και τις μορφές της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Κριτική κατανόηση των επίκαιρων θεμάτων και ζητημάτων της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών
  • Κριτική κατανόηση ελληνικών και ευρωπαϊκών πρακτικών και πολιτικών αναφορικά με την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών

Το μάθημα αποσκοπεί στο να εισάγει τους συμμετέχοντες στη θεωρία και πράξη της Εκπαίδευσης των Ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτού η θεματική του θα αναπτυχθεί έχει ως εξής: οριοθέτηση των βασικών εννοιών και σχέση του όρου «Εκπαίδευση Ενηλίκων» με τις έννοιες «Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση», «Δια Βίου Εκπαίδευση», «Δια Βίου Μάθηση». Επιπλέον το μάθημα πραγματεύεται με την μάθηση των ενήλικών, τη διδασκαλία με ενήλικες καθώς και με τις μαθησιακές ομάδες ενηλίκων. Ακόμα ασχολείται με βασικά στοιχεία των μεθόδων και τεχνικών στην εκπαίδευση ενηλίκων καθώς και με τη μικροδιδασκαλία. 

Στόχοι

  • Να εξοικειωθούν με τις ιδιαιτερότητες του πλαισίου της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Να διακρίνουν τις διαφορές της εκπαίδευσης ενηλίκων σε σχέση με την τυπική και άλλες νέες μορφές εκπαίδευσης
  • Να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες των διαδικασιών μάθησης στην εκπαίδευση ενηλίκων
  • Να εξοικειωθούν με τη λειτουργία των μαθησιακών ομάδων ενηλίκων
  • Να εξοικειωθούν με τις μεθόδους και τις τεχνικές της εκπαίδευσης ενηλίκων
  • Να ασκηθούν στην υλοποίηση της μικροδιδασκαλίας

Θεματικές ενότητες:

Α. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

  1. Πλαίσιο και συμβόλαιο μαθήματος- Εισαγωγικά για το μάθημα
  2. Βασικές έννοιες και κατευθύνσεις στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών
  3. Βασικά μαθήματα και η σημαντικότητας τους για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών 1
  4. Βασικά μαθήματα και η σημαντικότητας τους για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών 2
  5. Μοντέλα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτικών
  6. Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης
  7. Παρουσίαση και σχολιασμός εργασιών 1
  8. Ευρωπαϊκές πολιτικές για την εκπαίδευση στην προοπτική του 2020 και η θέση της Ελλάδας 1
  9. Ευρωπαϊκές πολιτικές για την εκπαίδευση στην προοπτική του 2020 και η θέση της Ελλάδας 2
  10. Εξωτερικός ομιλητής για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ή επίσκεψη σε επιμορφωτικούς φορείς
  11. Μορφές επιμόρφωσης
  12. Ζητήματα επιμόρφωσης 1
  13. Ζητήματα επιμόρφωσης 2
  14. Παρουσίαση και σχολιασμός εργασιών 2

Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

  1. Πλαίσιο και συμβόλαιο μαθήματος. Οριοθέτηση πεδίου (Συνεχιζόμενη εκπαίδευση, επαγγελματική ανάπτυξη, κατάρτιση και δια βίου μάθηση ενηλίκων)
  2. Κοινωνικο-οικονομικές και πολιτισμικές διαστάσεις της εκπαίδευσης ενηλίκων (Εκπαιδευτικές πολιτικές στην εκπαίδευση ενηλίκων. Φορείς παροχής εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα)
  3. Αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων. Το συμβόλαιο μάθησης (Οι ενήλικες ως εκπαιδευόμενοι και η διδασκαλία τους)
  4. Μοντέλα εκπαίδευσης ενηλίκων
  5. Θεωρίες μάθησης ενηλίκων. Μάθηση σε ομάδες. Ο ρόλος του εκπαιδευτή ενηλίκων
  6. Σχεδιασμός και αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων ενηλίκων (Βασικές αρχές και σύγχρονες τάσεις)
  7. Σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού για προγράμματα ενηλίκων. Ηεναρκτήρια συνάντηση
  8. Εκπαιδευτικές τεχνικές στην εκπαίδευση ενηλίκων (Εκπαιδευτικό υλικό, εποπτικά μέσα, αξιολόγηση εκπαιδευόμενων)
  9. Η μικροδιδασκαλία. Σύνδεση με τις προηγούμενες ενότητες
  10. Σχεδιασμός μικροδιδασκαλιών. Παραδείγματα
  11. Υλοποίηση μικροδιδασκαλιών και αναστοχασμός (1).
  12. Yλοποίηση μικροδιδασκαλιών και αναστοχασμός (2).
  13. Yλοποίηση μικροδιδασκαλιών και αναστοχασμός (3). Απολογισμός και ανασκόπηση μαθήματος 
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις

72

Εργασία

30

Αυτοτελής Μελέτη

40

Προετοιμασία για τις εξετάσεις

58

Σύνολο Μαθήματος 

200

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

  1. Βασίζεται κυρίως στις γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου αλλά και στις προαιρετικές εργασίες που παραδίδουν και παρουσιάζουν οι φοιτητές
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
  • Day, C. (2003), H εξέλιξη των εκπαιδευτικών, Τυπωθήτω, Αθήνα.
  • Μπαγάκης,Γ. (επιμ.) (2016) Μεθοδολογία, πολιτικές, πρακτικές επιμόρφωσης και επαγγελματικής ανάπτυξης του εκπαιδευτικού που βασίζονται στο σχολείο. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
  • Σημειώσεις του διδάσκοντος 
  • Συναφείς ιστοτόποι
  • Eυρωπαϊκά κείμενα
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά.

  • Jarvis, P. (2022) Εκπαίδευση Ενηλίκων και Διά Βίου Μάθηση. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Rogers, A. (1999) Η Εκπαίδευση Ενηλίκων. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  • Φάκελος άρθρων και κειμένων
  • Συναφείς ιστότοποι
  • Συναφή επιστημονικά περιοδικά.
URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

-